Tuesday 29 March 2016

KEJADIAN NABI ADAM AS

Allah menjelaskan kejadian dan rupa bentuk Adam adalah sebaik-baik kejadian. Nabi Adam a.s diciptakan dari tanah. Al-Quran menjelaskan ada beberapa sumber kejadian manusia .
       1. Air (al-ma')
        *surah al-Furqan :54
         "Dan Dialah Tuhan yang menciptakan manusia dari air,lalu dijadikannya (mempunyaititisan baka dan pertalian keluarga (persemandaan) dan sememangnya Tuhanmu berkuasa (meciptakan apa jua yang dikehendakiNya)"
       2. Tanah debu (al-Turab)
        *surah Ali Imran : 59
            "Sesungguhnya perbandingan (kejadian) Nabi isa di sisi Allah adalah sama seperti  (kejadian ) Nabi Adam. Allah telah menciptakan Adam dari tanah lalu berfirmankepadanya "jadlah engkau" maka menjadilah ia"
         *surah al-Hajj : 5
         "Wahai umat manusia, sekiranya kamu mnaruh syak (ragu-ragu)tentang kebangkitan makhluk (hidup semula pada hari kiamat ), maka perhatikanlah kepada kejadian  manusia kerana sebenarnya Kami telah menciptakan kamu dari tanah, kemudiandari setitik air benih, kemudian dari sebuku darah beku, kemudian dari seketul daging yang disempurnakan kejadiannya dan yang tidakdisempurnakan; (kami jadikan secara yang demikian) kerana Kami hendak menerangkan kepada kamu (kekuasaan Kami); dan Kami pula menetapkan dalam kandungan rahim (ibu yang mengandung itu) apa yang Kami rancangkan hingga ke suatu masa yang  ditentukan lahirnya; kemudian Kami mengeluarkan kamu berupa kanak-kanak ; kemudian (kamu dipelihara) hingga sampai ke peringkat umur dewasa; dan (dalam pada itu) ada di antara kamu yang dimatikan (semasa kecil atau semasa dewasa) dan ada pula dilanjutkan umurnya keperingkat tua nyanyuk sehingga ia tidak mengetuai lagi akan sesuatu yang telah diketahuinya dahulu. Dan (ingtlah satu buit lagi); Engkau melihat bumi itu kering, kemudian apabila Kami menurunkan hujan menimpanya, bergeraklah tanahnya (tumbuh-tumbuhan yang merencup tumbuh) dan gembur membusutlah ia, serta ia pula menumbuhkan berjenis-jenis tanaman yang indah permai"


         *surah Fathir : 11
                      "Dan Allah menciptakan kamu dari tanah, kemudian dari (setitis)air benih, kemudian ia menjadikan kamu berpasangan (lelaki dan perempuan). Dan tiada mengandung seseorang perempuan, (juga seekor betina)dan tidak pula satu-satunya melahirkan (anak yang dikandungnya) melainkan dengan keadaan yang diketahui Allah. Dan tidak diberikan seseorang berumur panjang, juga tidak dijadikan seseorang pendek umurnya, melainkan ada ladarnya dalam Kitab Ilahi. Sesungguhnya yang demikian itu mudah sahaja kepada Allah." 

 *surah al-Mukminun : 12
          "Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari pati yang berasal dari tanah"
                4.Tanah liat yang sebati (tin lazib)
         *surah al-safaat : 11
           "Setelah nyata kekuasaan Kami maka bertanyalah wahai Muhammad kepada mereka yang ingkarkan kehidupan semula orang-orang mati. Adakah diri mereka lebih sukar hendak diciptakan, atau makhluk-makhluk lain yang Kami telah ciptakan? sesungguhnya kami telah menciptakan mereka dari tanah liat yang senang diubah dan diciptakan semula"
                5.Tanah liat yang kering dan keras seperti tembikar (shahshal)
         *surah al-Hijr : 26,28,29
          "Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia(Adam) dari tanah liat yang kering, yang berasal dari tanah kental yang berubah warna dan baunya"
                 "Dan ingatlah peristiwa tak kala Tuhanmu berfirman kepada malaikat:'' sesungguhnya Aku hendak menciptakan manusia dari tanah liat yang kering, yang berasal dari tanah kental yang bberubah warna dan bahunya"
                 "Kemudian apabila Aku sempurnakan kejadiannya, serta Aku tiupkan padanya roh dari ciptaanKu, maka hendaklah kamu sujud kepadanya"
                
        3.Tanah bumi (al-ardh )
         *surah an-Najm : 32
       

         "Iaitu orang-orang yang menjauhi dosa-dosa besar serta perbuatan-perbuatan yang keji, kecuali salah silap yang kecil-kecil yang mereka terlanjur melakukannya, maka itu dimaafkan . sesunggunya Tuhanmu Maha Luas keampunanNya. Ia lebih mengetahui akan keadaan kamu semenjak ia mencipta kamu berasal dari tanah, dan semasa kamu berupa anak yang sedang melalui berbagai peringkat kejadian dalam perut ibu kamu; maka janganlah kamu memuji-muji diri kamu bahawa kamu suci bersih dari dosa. Dialah sahaja yang lebih mengetahui akan orang-orang yang bertaqwa"
3.Pati Tanah (at-tin )
              *surah al-An'am : 2
           
             "Dialah yang menciptakan kamu dari tanah, kemuadian Ia tentukan ajal (kematian kamu) dan satu ajal lagi yang tertentu di sisiNya (iaitu masa yang telah ditetapkan untuk dibagkitkan kamu semula pada hari kiamat dalam pada itu, kamu masih ragu-ragu tentang hari pembalasan"
              *surah al-A'araf : 12
                      "Allah berfirman : "apakah mani'nya yang menghalangmu daripada sujud ketika Aku perintahkanmu?" Iblis menjawab " Aku lebih baik daripada Adam , Engkau (wahai Tuhan)jadikan daku dari api, sedang dia Engkau jadikan dari tanah"
                *surah al-Isra' : 61


          "Dan ingatlah peristiwa takala Kami berfirman kepada malaikat : sujudlah engkau kepada Adam "; maka mereka sujudlah melainkan iblis ; ia berkata "Patutkah aku sujud kepada makhluk yang Engkau jadikan dari tanah yang diadun?"


No comments:

Post a Comment