Tuesday 29 March 2016

PENCIPTAAN ZURIAT ADAM

Al-Quran menggunakan beberapa istilah mengenai penciptaan zuriat Adam (kecuali Isa bin Maryam) antaranya :
       1. Menciptakan kamu secara berperingkat-peringkat :
           "Padahal sesungguhnya Ia telah menciptakan kamu dengan kejadian yang berperingkat-peringkat? (surah Nuh:14)
     2. Zuriat daripada pati air yang hina
               "Kemudian Ia menyempurnakan kejadiannya, serta meniupkan padanya, roh ciptaanNya. Dan Ia mengurniakan kepada kamu pendengaran dan penglihatan serta hati(akal fikiran), (supaya kamu bersyukur, tetapi) amatlah sedikit kamu bersyukur."(surah as-Sajadah : 8)
             "Bukankah Kami telah menciptakan kamu dari air (benih ) yang sedikit dipandang orang?" (surah al-Mursalaat : 20)
      3. Titisan air yang dipancarkan (nutfah)
                "Dari setitis air mani ketika dipancarkan ke dalam rahim" (surah an-Najm : 46)
        "Bukankah ia berasal dari air mani yang dipancarkan ke dalam rahim" (surah al-Qiaamah : 37)
   4. Diciptakan dalam perut ibu dalam tiga kegelapan (fi zulumat thalathat)
             "Ia menciptakan kamu dari diri yang satu (Adam), kemudian Ia menjadikan daripadanya - isterinya (hawa) ; dan Ia mengadakan untuk kamu binatang-binatang ternak delapan ekor : empat pasangan(jantan dan betina ).Ia menciptakan kamu dalam kandungan ibu kamu (berperingkat-peringkat) dari satu kejadian ke satu kejadian. Dalam tiga suasana yang gelap gelita. Yang demikian (kekuasaanNya) ialah Allah Tuhan kamu; bagiNyalah kekuasaan yang mutlak; tiada Tuhan melainkan Dia; oleh itu bagaimana kamu dapat dipesongkan (dari mematuhi perintahNya?" (surah az-zumar : 6)
   5. Janin dalam perut ibu (fi butun ummuhat )
             "Iaitu orang-orang yang menjauhi dosa-dosa besar serta perbuatan-perbuatan yang keji, kecuali salah silap yang kecil-kecil yang mereka terlanjur melakukannya, maka itu dimaafkan . Sesungguhnya Tuhanmu Maha Luas keampunanNya. Ia lebih mengetahui akan keadaan kamu semnjak Ia mencipta kamu dari tanah, dan semasa kamu berupa anak yang sedang melalui berbagai peringkt kejadian dalam perut ibu kamu; maka janganlah kamu memuji-muji diri kamu bahawa kamu suci bersih dari dosa. Dialah sahaja yang lebih mengetahui akan orang-orang yang bertaqwa "(surah an-Najm : 32)
Manusia biasa diciptakan melalui proses tertentu yang memerlukan percantuman mani dalam rahim wanita seperti yang menjelaskan dalam firman Allah:

 " Kemudian mani itu menjadi segumpal darah, lalu Allah menciptakannya dan menyempurnakannya. Lalu Allah menjadikan daripadanya sepasang, lelaki dan perempuan. Bukankah Allah yang berbuat demikian berkuasa pula menghidupkan orang mati " (surah al-Qiamah : 38-40)

No comments:

Post a Comment